2014. március 25., kedd

Ale jest Warszawa

Nagyon régóta próbálom már megérteni ezt a várost. Valahogy felcímkézni a fogalmakat, érzéseket vele kapcsolatban. Nem mondanám, hogy sikerrel jártam volna...még. Közismert tény itt Lengyelországban, hogy a varsóiakon kívül nem sokan szeretik Varsót. De azok, akik szeretik, azok igazán, teljes szívvel valami olyan érzelgőséggel teszik, amit nehéz megmagyarázni. Pedig össze sem lehet hasonlítani a klasszikus szépségekkel, mint egy Budapesttel vagy pláne Párizzsal esetleg Rómával. Talán az ad neki valami kisugárzást, hogy ennek a városnak nem is kellene itt lennie, és ő mégis itt van, mintha nem tudta volna, hogy a lehetetlenre vállalkozik akkor mikor újjáépült, neki mégis sikerült. És az őt alkotó emberek, épületek, élő és élettelen dolgok összessége valami olyan egyveleggé állt össze amit nem lehet szavakba önteni, a legnagyobb erőfeszítések ellenére sem.
 
Elmentem ma egy könyvbemutatóra, amit az egyik kedvenc helyemen, a Varsói Felkelés Múzeumában tartottak. Egyáltalán nem azzal a szándékkal, hogy a különleges ajánlatot kihasználva olcsóbban megvehessem a bemutatott könyvet, mert - őszintén megvallva - nem is néztem utána miféle könyvről van szó. Az egyik ismerősöm szólt az eseményről én meg, jobb dolgom nem lévén elvillamosoztam oda munka után. Aztán mikor beleolvastam a könyvbe és meglepődve tapasztaltam, hogy nem is nehéz a nyelvezete és tulajdonképpen mindenféle megerőltetés nélkül megértem, akkor úgy döntöttem megveszem. A kötet neves személyiségekkel folytatott beszélgetéseket foglal össze akik Varsóhoz fűződő emlékeikről, érzéseikről, élményeikről vallanak. A szerző elmondta, hogy nagyon egyszerű volt megírnia a könyvet, mivel "Varsó-témában" az összes általa megkeresett interjúalany rendkívül nyitott volt és mindenki szívesen elmesélte személyes kis történetét.
 
Ha elolvastam írok róla egy kis beszámolót. Remélem ez is bekerül azoknak a könyveknek a sorába amely alap olvasmány minden lengyel-témában otthon mozgó embernek és remélem sok újat tanulok majd belőle.
 
Joanna Rolińska - Ale Jest Warszawa (De van Varsó)
 
Motywy - Motívumok
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése