Október 11. és 20. között zajlik a 29. Varsói Filmfesztivál a lengyel
fővárosban. A programot múlt héten végignézve rögtön bekarikáztam az egyik
filmet, egy magyar alkotást, az Isteni műszakot amit a magyar mozik csak
október 24-től vetítenek és az origo is október 21-ére szervezte a premier
előtti vetítést. Gondoltam, ha másért nem is, hát azért mindenképp érdemes
elmenni, hogy magyar filmet lássak lengyel moziban, úgyis ritka az ilyen
alkalom. A történetnek és előzményeknek nem igazán néztem utána, de annál
nagyobb meglepetéssel szolgált a film. A 16:15-ös kezdés előtt szép lassan
megtelik a nézőtér majd bemutatják a rendezőt, Bodzsár Márkot, aki jelen van a
vetítésen és tájékoztatják a nagyérdeműt, hogy a film után a díszvendég
válaszol majd a kérdésekre.
Kezdődik hát a film, amelynek stílusát fekete komédiaként határozták meg, az
első 10 perc után már tudom, hogy tetszeni fog. Végig leköti a figyelmet,
megnevettet, de a kellő pillanatokban visszaránt a valóságba. 1992-ben
játszódik a film Budapesten és egy a délszláv háborúból menekülő fiú mentős
élményeit meséli el, aki szeretné áthozni Magyarországra Jugoszláviában ragadt
menyasszonyát. A közönség imádja a filmet, hangosan nevet a poénokon, bár mikor
az egyik jelenetben a szereplők épp a Szomszédokat nézik, amint Magenheim doki
bölcselkedik, szinte csak én horkantok fel hangosan a nevetéstől, mert persze
ez a poén a lengyeleknek nem sokat mond el. Tehát a film szuper, az utolsó
percéig élvezem, a zene és a képek magával ragadnak, a történet csavaros, a
színészek – akik ugyan kevésbé ismertek Magyarországon mivel inkább
csak színházakban játszanak – remekül játszanak.
A film után lehetőség van szavazni, egy papírfecnin az öt rubrikából kell
valahová elhelyezni az x-et, ugyanis a közönségdíjért is verseng az alkotás
majd kérdezgetik a nézők a rendezőt aki készségesen válaszol a kérdésekre.
Érdekes, hogy a lengyel közönség azonnal párhuzamot von a Kontrollal, amely
hihetetlen népszerűségnek örvend Lengyelországban mind a mai napig.
A kb. 20 perces interjúztatás után lassan kiterelik a maradék közönséget a
moziteremből, mivel kezdődik a következő vetítés, én összefutok Annával és
Petivel akiket ennek a blognak köszönhetően ismertem meg. Gratulálunk – immár magyarul - a rendezőnek és felteszünk még néhány
kérdést, majd, míg Márk elbúcsúzik a szervezőktől Peti felveti, hogy de jó
lenne még vele beszélgetni, hívjuk meg egy sörre. Így esik meg az, hogy Varsó
egyik kocsmájában, szombat este a centrumban Bodzsár Márk elsőfilmes rendezővel
beszélgetünk (vagy inkább faggatózunk) és lelkesen idézzük a film legjobb
jeleneteit. Hallgatjuk a kulisszatitkokat, hogy a forgatókönyv 4 évig készült,
hogy a két főszereplőnek akik szerbül beszélnek a filmben nincs semmi szerb
vonatkozása, csupán szorgalmasan tanultak hónapokon át míg ilyen tökéletesen
megtanulták a szöveget. Aztán meséli Márk, hogy pl. a Kozma utcai börtön
kibérlése forgatás céljából egy éjszakára félmillió forint, hogy hálás az új
rendszernek és az Andy Vajna féle filmalapnak mert annak támogatása nélkül ki tudja mikorra készült volna el a film, ha
egyáltalán elkészült volna. Hogy az állandó éjszakai forgatásba mennyire bele
lehet betegedni – maga a rendező is már lázas volt a sok munka végére. Meséli, hogy milyen filmek voltak rá hatással, hogy
forgatókönyvíró szakra járt a Filmművészeti Főiskolára, hogy az operatőr aki
ezen a filmen együtt dolgozott vele gyerekkori jó barátja, hogy a Tanyát játszó
lány tulajdonképpen a barátnője, hogy készült egy pilot még 4 éve aminek
köszönhetően a szereplőkre írták végül a történetet és nem fordítva. Örömmel
újságolja, hogy már érdeklődtek afelől is, hogy ki legyen a lengyelországi forgalmazója a
filmnek – tehát erre is van igény.
Bodzsár Márk rendező, és maroknyi rajongó csapata |
A rendező csak néhány napot töltött Varsóban, a film pénteki vetítésén is
részt vett – az volt az első amelyet közönséggel együtt ült végig és rendkívül
jól esett neki, hogy a nézők vették a poénokat, nevettek, hogy eddig mindkét
nap teltház volt, és hogy általában pozitív visszajelzéseket kapott. Szóba
kerültek a fesztiválokon induló művészfilmek megtárgyaljuk, milyen
igazságtalan, hogy általában olyan filmeket választ a zsűri amelyek az átlag
közönség számára nehezen emészthetőek (ennek a fesztiválnak a fődíját is egy
bolgár alkotás nyeri, amelyre Márk elmondása szerint 40-en ültek be, amiből a
vetítés végére kb. 20-an maradtak és a film utáni beszélgetést 5 perc alatt
lezavarták érdeklődés hiányában). De reménykedünk a közönség szavazataiban, amelynek
az eredménye holnap este derül ki. Mindenkinek ajánlom hát az Isteni műszakot
megtekintésre, érdemes rá jegyet venni és remélem sok filmet láthatunk majd a jövőben Bodzsár
Márktól.
Íme a film előzetese:
Gabi, milyen címen futott Varsóban? Nagyon szívesen megnéznénk itt Krakkóban is, remélem, hogy lesz vetítés valahol...
VálaszTörlésNiebieska zmienia vagy Heavenly shift néven ment a film a fesztiválon. Sajnos nem nagyon hiszem, hogy adják valahol a lengyel mozik, de azért keress utána, hátha szerencséd lesz :)
VálaszTörlés